25 uur lang vertragen als protest: ‘Alles moet altijd sneller en meer. Dat gaat ten koste van mens en planeet’

De Morgen interviewde Tijs Delbeke over Slow Up.
Burgercollectief Worried Citizens pakt dit najaar uit met een nieuwe vorm van protest. In het weekend van 24 en 25 oktober roepen ze iedereen op om 25 uur lang bewust te vertragen. ‘Zowel de planeet als wijzelf gaan ten onder aan het waanzinnige tempo waarop we leven.’
Na de 505 concerten in Antwerpen en het Show up for Humanity-event aan het Brusselse Atomium wilden ze bij Worried Citizens op een andere manier hun stem laten horen. Inspiratie vonden ze bij John Lennon en Yoko Ono die in 1969 zeven dagen lang in bed bleven tegen de oorlog in Vietnam en voor vrede.
“Een zachte vorm van protest die ons ideaal leek om onze cultuur van voortdurende groei, productie en consumptie aan de kaak te stellen”, zegt mede-initiatiefnemer Tijs Delbeke. “Alles moet altijd sneller en meer. Dat gaat ten koste van mens en planeet. We zien steeds meer mensen uitvallen en ook de grenzen van wat onze planeet aankan komen schrikwekkend dichtbij. Het is hoog tijd dat we de tijd nemen om daar eens bij stil te staan en om na te denken over hoe het anders en beter kan.”
Het weekend van 24 en 25 oktober is volgens Worried Citizens het ideale moment om dat te doen. Dan gaat immers het winteruur in wat ons met zijn allen een uur langer geeft om te vertragen. Dat kan op verschillende locaties in Vlaanderen. In het KMSKA bijvoorbeeld kunnen vijftig gelukkigen overnachten tussen de kunstwerken. In het Gentse Wintercircus kun je terecht voor een speciale editie van de expo CONSENT en het Olympic Stadium in Antwerpen zet zijn poorten open voor kampeerders.
“Maar de bedoeling is dat er nog een heleboel vertraaglocaties bijkomen”, zegt Delbeke. “We hopen dat lokale jeugdbewegingen en sportclubs mee op de kar springen en zelf een vertraag-evenement op poten zetten.” Al hoeven het niet per se grootschalige acties te zijn. “Iedereen kan zich registreren. Ook wie zich thuis voorneemt om de smartphone even aan de kant te leggen of plannen heeft om nog eens een gezelschapsspel uit de kast te halen.”
De eerste reacties zijn alvast positief. “We voelen dat het thema echt wel leeft”, zegt Delbeke. “Heel wat mensen hebben al aangegeven dat ze mee willen vertragen.” Dat stemt Delbeke hoopvol. “Als genoeg mensen zich bij onze actie aansluiten is dat een krachtig signaal: zorg dragen voor mentaal welzijn en je inzetten voor een leefbare planeet is geen individueel issue maar iets waar we structureel mee aan de slag moeten.”
Alle info over de actie op www.slowupforhumanity.be