25 uur lang alles vertragen uit protest: ‘Alles moet altijd sneller en meer. Dat gaat ten koste van mens en planeet’

De Morgen interviewde Tijs Delbeke over Slow Up.
Het Burgercollectief Worried Citizens komt dit najaar met een nieuwe vorm van protest. In het weekend van 24 en 25 oktober roepen ze iedereen op om 25 uur lang bewust het tempo te vertragen. ‘Zowel de planeet als wijzelf gaan ten onder aan het waanzinnige tempo waarin we leven.’
Na de 505 concerten in Antwerpen en het Show up for Humanity bij het Atomium in Brussel wilden de leden van Worried Citizens op een andere manier hun stem laten horen. Ze lieten zich inspireren door John Lennon en Yoko Ono, die in 1969 zeven dagen lang in bed bleven om te protesteren tegen de oorlog in Vietnam en voor vrede.
“Een zachte vorm van protest die ons ideaal leek om onze cultuur van voortdurende groei, productie en consumptie aan de kaak te stellen”, zegt mede-initiatiefnemer Tijs Delbeke. “Alles moet altijd sneller en meer. Dat gaat ten koste van mens en planeet. We zien steeds meer mensen uitvallen en ook de grenzen van wat onze planeet aankan, komen schrikbarend dichtbij. Het is hoog tijd dat we de tijd nemen om daar eens bij stil te staan en na te denken over hoe het anders en beter kan.”
Volgens Worried Citizens is het weekend van 24 en 25 oktober het ideale moment om dat te doen. Dan gaat immers de wintertijd in, waardoor we allemaal een uur langer de tijd hebben om even rustig aan te doen. Dat kan op verschillende locaties in Vlaanderen. In het KMSKA kunnen bijvoorbeeld vijftig gelukkigen tussen de kunstwerken overnachten. In het Gentse Wintercircus kun je terecht voor een speciale editie van de tentoonstelling CONSENT en het Olympic Stadium in Antwerpen opent zijn deuren voor kampeerders.
“Maar het is de bedoeling dat er nog heel wat vertraginglocaties bijkomen”, zegt Delbeke. “We hopen dat lokale jeugdbewegingen en sportclubs meedoen en zelf een vertragingsevenement opzetten.” Het hoeven overigens niet per se grootschalige acties te zijn. “Iedereen kan zich aanmelden. Ook wie zich thuis voorneemt om de smartphone even opzij te leggen of van plan is om nog eens een gezelschapsspel uit de kast te halen.”
De eerste reacties zijn in ieder geval positief. “We merken dat het thema echt leeft”, zegt Delbeke. “Heel wat mensen hebben al aangegeven dat ze mee willen vertragen.” Dat stemt Delbeke hoopvol. “Als genoeg mensen zich bij onze actie aansluiten, is dat een krachtig signaal: zorgen voor mentaal welzijn en je inzetten voor een leefbare planeet is geen individuele kwestie, maar iets waar we structureel mee aan de slag moeten.”
Alle informatie over de actie op www.slowupforhumanity.be